مباهله...
وقت و محل مباهله در نقطهای در بیرون شهر مدینه در دامنه صحرا تعیین گردید.
هیئت نجران از حضور پیامبر خارج شدند و سران هیئت در مجلس محرمانه خود گفتند:
«هرگاه محمد با افسران و سربازان خود به میدان مباهله آمد، و به مباهله خود جلوه
مادی داد، متوجه میشویم او غیر صادق است و با او مباهله میكنیم، و اگر با جگر گوشهها و فرزندانش با وضعی پیراسته از هرگونه تظاهر به
شكوه مادی آمد، پیدا است كه او پیامبر راستگو است، كه به قدری به خود و نبوّتش
اطمینان دارد كه حاضر است خود و نزدیكانش را در معرض خطر قرار دهد. اگر چنین شد،
ما با او مباهله نمیكنیم.»
آنها در این گفتگو بودند كه ناگاه قیافه نورانی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و چهار تن دیگر نمایان گردید. آن چهار تن علی ـ علیه السلام ـ، فاطمه ـ علیها السلام ـ، حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ بودند.
اسقف گفت: «من چهرههایی را مینگرم كه هرگاه دست به دعا بلند كنند، و از خدا بخواهند كه كوهی از مكّه را از جا بكند، بیدرنگ كنده میشود، بنابراین مباهله نكنید، كه اگر مباهله كنید، همه مسیحیان هلاك میشوند و در سراسر زمین تا قیامت یك نفر مسیحی باقی نمیماند.»
مسلمانان از مهاجر و انصار برای تماشای صحنه، از مدینه خارج شده بودند، هیئت نجران از مباهله منصرف شد و حاضر شدند هر سال جزیه (مالیات سالانه) بپردازند، و در برابر آن، حكومت اسلامی از جان و مال آنها دفاع كند.[3]
ماجرای مباهله علاوه بر این كه دلالت بر حقّانیت اسلام و شكست هیئت بلند پایه مسیحیان دارد، نشانگر عظمت مقام علی ـ علیه السلام ـ و فاطمه ـ علیها السلام ـ و حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ است، چرا كه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از میان آن همه مسلمانان تنها اینها را به صحنه مباهله آورد. و با تطبیق به آیه مباهله، حضرت علی ـ علیه السلام ـ به عنوان جان پیامبر و حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ به عنوان پسران پیامبران معرفی شدهاند.
با توجه به این كه به اجماع مفسّران شیعه و سنّی، منظور از «اَبْنائَنا» (پسران ما) حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ است، و منظور از «نِسائَنا» (زنان ما) حضرت زهرا ـ علیها السلام ـ است و منظور از «اَنْفُسَنا» (از نفوس خود ما) حضرت علی ـ علیه السلام ـ است مطابق بعضی از اخبار، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ هنگام حركت به محل مباهله، دست حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ را گرفته بود، و علی ـ علیه السلام ـ پیش روی پیامبر و فاطمه ـ علیها السلام ـ پشت سر آن حضرت، حركت میكردند
آنها در این گفتگو بودند كه ناگاه قیافه نورانی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و چهار تن دیگر نمایان گردید. آن چهار تن علی ـ علیه السلام ـ، فاطمه ـ علیها السلام ـ، حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ بودند.
اسقف گفت: «من چهرههایی را مینگرم كه هرگاه دست به دعا بلند كنند، و از خدا بخواهند كه كوهی از مكّه را از جا بكند، بیدرنگ كنده میشود، بنابراین مباهله نكنید، كه اگر مباهله كنید، همه مسیحیان هلاك میشوند و در سراسر زمین تا قیامت یك نفر مسیحی باقی نمیماند.»
مسلمانان از مهاجر و انصار برای تماشای صحنه، از مدینه خارج شده بودند، هیئت نجران از مباهله منصرف شد و حاضر شدند هر سال جزیه (مالیات سالانه) بپردازند، و در برابر آن، حكومت اسلامی از جان و مال آنها دفاع كند.[3]
ماجرای مباهله علاوه بر این كه دلالت بر حقّانیت اسلام و شكست هیئت بلند پایه مسیحیان دارد، نشانگر عظمت مقام علی ـ علیه السلام ـ و فاطمه ـ علیها السلام ـ و حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ است، چرا كه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از میان آن همه مسلمانان تنها اینها را به صحنه مباهله آورد. و با تطبیق به آیه مباهله، حضرت علی ـ علیه السلام ـ به عنوان جان پیامبر و حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ به عنوان پسران پیامبران معرفی شدهاند.
با توجه به این كه به اجماع مفسّران شیعه و سنّی، منظور از «اَبْنائَنا» (پسران ما) حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ است، و منظور از «نِسائَنا» (زنان ما) حضرت زهرا ـ علیها السلام ـ است و منظور از «اَنْفُسَنا» (از نفوس خود ما) حضرت علی ـ علیه السلام ـ است مطابق بعضی از اخبار، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ هنگام حركت به محل مباهله، دست حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ را گرفته بود، و علی ـ علیه السلام ـ پیش روی پیامبر و فاطمه ـ علیها السلام ـ پشت سر آن حضرت، حركت میكردند
نیز روایت شده: پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «اگر هیئت نجران، حاضر به
مباهله میشدند،
همه آنها به صورت خوك و میمون مسخ میگردیدند.»
هنگامی كه هیئت نجران از مدینه خارج شدند، پس از اندكی پیمودن راه، عاقِب و سید به
مدینه نزد پیامبر بازگشتند، هدایایی را به آن حضرت اهدا نموده و هر دو قبول اسلام
كردند
+ نوشته شده در سه شنبه پانزدهم بهمن ۱۳۹۲ ساعت 18:32 توسط ابوالفضل لک و مجید بصیری
|
این وبلاگ در بهمن ماه ۱۳۹۲ایجاد شده است که اخبار و برنامه های کانون فرهنگی تبلیغاتی شهدای مسجد حضرت ابوالفضل که دراستان لرستان شهرستان ازنا در خیابان ابوذر واقع شده است مربوط است.